Episodul 1 – Primele trăsuri automobile și prima cursă, București – Giurgiu

Episodul 1 – Primele trăsuri automobile și prima cursă, București – Giurgiu

Primul automobil adus în România i-a aparținut baronului Barbu Bellu, cel care a donat în 1853 28 de hectare pentru înființarea cimitirului care îi poartă numele. Fabricată în Franța, mașina Peugeot care avea 4 cai putere și atingea o viteză de 18 km/h, a fost importată de Bellu în 1889 și a stârnit uimire pe străzile capitalei.

România a fost una din primele țări de pe mapamond în care au circulat automobile, în anul 1900 aflându-se în jur de 10 „trăsuri automobile” pe teritoriul țării, perioadă în care acestea au primit și primele numere de înmatriculare.


FN Herstal al lui Bazil Assan, primul automobil înmatriculat în România

Primul automobil înmatriculat în Capitală a fost un FN Herstal al exploratorului Bazil G. Assan, automobil produs într-o fabrică de armament din Belgia în 1900 și care a primit numărul 1 de înmatriculare. Prințul George Valentin Bibescu, unul din cei mai buni piloți români de aviație, dar și din întrecerile auto ale vremii, fondatorul Automobil Clubului Român (ACR), a devenit invidios când a constatat că numărul 1 de înmatriculare a fost dat lui Assan. Astfel, pentru a-i face pe plac prințului, Prefectul Capitalei a găsit o soluție de compromis, oferindu-i acestuia numărul 0.

Un citat al celebrului constructor de automobile american Henry Ford spune că întrecerile auto au început odată cu construcția celui de-al doilea automobil. Nici în România nu a durat prea mult între apariția primelor automobile și organizarea primei întreceri, consemnată în 22 septembrie 1904, țara noastră fiind cea de-a șasea din lume care a organizat o cursă de automobile. Cursa București-Giurgiu-București a fost anunțată în săptămâna premergătoare prin răspândirea a 20.000 de afișe în Capitală, iar șoseaua, neasfaltată, a fost stropită cu un liant preparat de o fabrică de ulei, pentru a limita ridicarea prafului. Întrecerea de 120 km a fost câștigată de prințul Bibescu, la volanul unui Mercedes, cu o viteză medie de 66 km/h, record european la acea vreme. Leon Leonida, un alt pionier al automobilului, și el la volanul unui Mercedes, s-a clasat al doilea.


Prima cursă, București – Giurgiu – București

Un an mai târziu, în 1905, cei doi automobiliști români, Bibescu și Leonida, împreună cu M. Ferekide, însoțiți de scriitorul francez Claude Anet și de două femei, realizează cu trei automobile decapotabile o cursă de la Galați până la Ispahan, fosta capitală a Persiei. Plecarea din Galați a avut loc în luna aprilie, iar sosirea la Ispahan în luna iunie. În cartea publicată de Anet, „La Perse en automobile” expediția este denumită ca fiind prima expediție automobilistică intercontinentală din lume.

La București, pe 8 noiembrie 1906, s-a organizat prima cursă de viteză pe kilometru lansat, pe un traseu amenajat pe șoseaua Kiseleff, între Piața Victoriei și Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se clasează Leon Leonida cu un automobil Gobron de 60 cp, având o viteză medie de 97,297 km/h.

Ulterior, ACR organizează și alte competiții pe circuite stradale citadine, chiar și cu participare internațională, una din acestea având să devină Marele Premiu al Bucureștiului.



Call Now Button